Skip to content Skip to footer

Meta legt focus op de metaverse en neemt meer afstand van facebook

Zuckerberg probeert sinds eind vorig jaar de Facebook- en Meta-gemeenschappen te scheiden. De naamsverandering van het bedrijf in Meta leek voor velen een poging om virtual reality-ruimten zoals Horizon Worlds te distantiëren van de schandalen die Facebook teisterden (en nog steeds teisteren). Reality Labs, de Meta-divisie die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van Zuckerbergs visie op de metaverse, verloor vorig jaar 10 miljard dollar.

metaverse-meta-nieuwe-wereld

CEO Mark Zuckerberg heeft aangekondigd dat Meta klanten nu toestaat om zijn VR-headsets te gebruiken zonder een Facebook-login. Mark Zuckerberg heeft een kleine afstand genomen tussen zijn beroemdste creatie en zijn grote inzet op de toekomst. Donderdag maakte Zuckerberg bekend dat gebruikers van de Oculus Quest (nu Meta) VR-headset vanaf volgende maand geen Facebook-account meer nodig hebben om in te loggen. Zie hieronder een filmpje over de Oculus Quest.

Inloggen in de metaverse met je facebook account

In plaats daarvan, zei hij, zal het bedrijf afzonderlijke accounts van de sociale-mediasite lanceren onder de Meta-banner. “Dit geeft iedereen meer keuzes over hoe je in de metaverse verschijnt”, schreef hij. Gebruikers die geen Meta-account willen aanmaken, kunnen tot 1 januari 2023 inloggen met hun Facebook-account, daarna is een Meta-account vereist. Het nieuws veroorzaakte een terugslag in oktober vorig jaar toen het bedrijf begon te eisen dat VR-gebruikers met hun Facebook-accounts op hun apparaten inloggen. Zuckerberg probeert sinds eind vorig jaar Facebook en de Meta-gemeenschap te scheiden. Voor velen lijkt de rebranding van Meta door het bedrijf een poging om virtual reality-ruimten zoals Horizon Worlds te distantiëren van de schandalen die Facebook hebben geteisterd (en nog steeds doen), inclusief beschuldigingen dat het bedrijf hard werkt om de bezorgdheid over COVID-19 weg te nemen. en vaccins hebben weinig gedaan op het gebied van verkeerde informatie, het bieden van een platform voor extremisten (die hebben bijgedragen aan de aanval op het Capitool van 6 januari), en het realiseren van de schade die sociale media aan jonge gebruikers aanrichten. 

Virtuele wereld horizon

Intern staat de negatieve impact van Facebook op andere Meta-merken bekend als een “merkenbelasting”, waarvan sommigen zeggen dat merken als Instagram en WhatsApp hun glans hebben verloren bij jongere gebruikers, die overstappen op Snapchat en TikTok. Met de producten van Metaverse probeert Zuckerberg investeerders (en consumenten) ervan te overtuigen dat het bedrijf opnieuw begint met het bouwen van een virtuele wereld die toegankelijk is via virtual en augmented reality-headsets. Door eerdere Oculus-headsets te scheiden van Facebook-logins, kreeg Meta nog een kans om mensen naar zijn virtuele wereld Horizon te sturen. Nadat gebruikers een Meta-account hebben aangemaakt, wordt hen gevraagd een Meta Horizon-profiel aan te maken, dat zal dienen als hun sociale profiel in de Metaverse. Hoewel het bedrijf zegt dat Meta-accounts “geen profielen voor sociale media” zijn, zijn er zeker enkele parallelle paden tussen de twee. “Je Oculus-vrienden worden je volgers, net zoals het werkt op Instagram”, zegt het bedrijf in een blogpost. “Deze update biedt meer manieren om te socializen en contact te maken met anderen. Je kunt kiezen of je je activiteitsstatus en activiteitsupdates wilt delen met je volgers, zoals apps die je bezit en je prestaties. Als je al een Meta VR-headset hebt, worden je Oculus-vrienden automatisch worden je volgers en je volgt ze standaard. Je kunt op elk moment kiezen om iemand niet meer te volgen of een volger te verwijderen.’ Met privacy-instellingen kunnen gebruikers kiezen wie hen volgt, maar zelfs als het account is vergrendeld, kan iedereen details zien zoals profielfoto, avatar, gebruikersnaam en aantal volgers/mensen. Meta heeft een paar wegversperringen geraakt op zijn reis naar de metaverse. Reality Labs, de Meta-eenheid die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Zuckerbergs visie op virtuele werelden, verloor vorig jaar 10 miljard dollar.

Kinderziektes van de metaverse

 In mei beweerde een rapport van SumOfUs dat Meta’s VR-platforms (Horizon Worlds en Horizon Venues) vol zaten met dezelfde problemen als traditionele sociale media, zoals vrouwonvriendelijke, homofobe en racistische opmerkingen, evenals enge virtueel betasten. (Het bedrijf reageerde door een “persoonlijke grens”-functie te introduceren die is ontworpen om te voorkomen dat anderen de persoonlijke ruimte van je avatar binnendringen, waardoor een omtrek van ongeveer 1,20 meter ontstaat. 

 

metaverse-meta-voorbeeld

Andere bedrijven bouwen een metaverse

Ondertussen versnellen andere bedrijven hun eigen metaverse projecten. Sony voert zijn virtual reality-inspanningen op met PSVR2, Apple werkt naar verluidt aan twee virtual/augmented reality-projecten, Fortnite en Roblox creëren beide virtuele ruimtes voor spelers die niets met de game te maken hebben.

Leave a comment

Sign Up to Our Newsletter

Ritatis et quasi architecto beat

This Pop-up Is Included in the Theme
Best Choice for Creatives
Purchase Now