Intern staat de negatieve impact van Facebook op andere Meta-merken bekend als een “merkenbelasting”, waarvan sommigen zeggen dat merken als Instagram en WhatsApp hun glans hebben verloren bij jongere gebruikers, die overstappen op Snapchat en TikTok. Met de producten van Metaverse probeert Zuckerberg investeerders (en consumenten) ervan te overtuigen dat het bedrijf opnieuw begint met het bouwen van een virtuele wereld die toegankelijk is via virtual en augmented reality-headsets. Door eerdere Oculus-headsets te scheiden van Facebook-logins, kreeg Meta nog een kans om mensen naar zijn virtuele wereld Horizon te sturen. Nadat gebruikers een Meta-account hebben aangemaakt, wordt hen gevraagd een Meta Horizon-profiel aan te maken, dat zal dienen als hun sociale profiel in de Metaverse. Hoewel het bedrijf zegt dat Meta-accounts “geen profielen voor sociale media” zijn, zijn er zeker enkele parallelle paden tussen de twee. “Je Oculus-vrienden worden je volgers, net zoals het werkt op Instagram”, zegt het bedrijf in een blogpost. “Deze update biedt meer manieren om te socializen en contact te maken met anderen. Je kunt kiezen of je je activiteitsstatus en activiteitsupdates wilt delen met je volgers, zoals apps die je bezit en je prestaties. Als je al een Meta VR-headset hebt, worden je Oculus-vrienden automatisch worden je volgers en je volgt ze standaard. Je kunt op elk moment kiezen om iemand niet meer te volgen of een volger te verwijderen.’ Met privacy-instellingen kunnen gebruikers kiezen wie hen volgt, maar zelfs als het account is vergrendeld, kan iedereen details zien zoals profielfoto, avatar, gebruikersnaam en aantal volgers/mensen. Meta heeft een paar wegversperringen geraakt op zijn reis naar de metaverse. Reality Labs, de Meta-eenheid die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Zuckerbergs visie op virtuele werelden, verloor vorig jaar 10 miljard dollar.