Neal Stephenson bedacht de term ‘metaverse’ in zijn cyberpunkroman ‘Snow Crash’ uit 1992. De meest recente inspiratie kwam van de sciencefictionfilm Ready Player One, gebaseerd op de gelijknamige roman van Ernest Crane uit 2011. Maar de metaverse bevindt zich niet op het gebied van science fiction. Het is hier.
De metaverse is heel eenvoudig gedefinieerd –
De Metaverse is een uitgebreide online wereld waarin mensen als digitale avatars met elkaar omgaan. Het is een verlengstuk van de fysieke wereld naar de virtuele wereld en vice versa.
Metaverse wordt mogelijk gemaakt door het combineren van verschillende technologieën zoals AR, VR, blockchain en AI. Deze technologieën bestaan al geruime tijd en wat we nu zien, bereikt een keerpunt met een hoge groei erachter. Virtuele werelden zullen naadloos bestaan, voornamelijk toegankelijk via mobiele telefoons, net zoals we tegenwoordig toegang hebben tot internet.
De eerste toepassing is rond gaming en mode. Decentraland, Sandbox en Axie Infinity zijn snelgroeiende populaire P2E-games. Topmerken en beroemdheden zijn aanwezig in de metaverse en gebruiken deze om producten te lanceren en met hun volgers in contact te komen. Als erkenning voor de enorme impact heeft MTV onlangs een nieuwe “Best Metaverse Performance Category”-prijs geïntroduceerd.
Luxemerk Burberry creëerde een NFT-accessoire voor de videogame Blankos Block Party. Louis Vuitton heeft zijn eigen NFT-videogame “louis the game” gelanceerd. Gucci graaft items in Roblox.
Nike heeft zojuist het virtuele sneakerbedrijf RTKFT overgenomen en NIKELAND opgericht in Roblox. Het Adidas Originals Twitter-handvat is voorzien van een saaie aap PFP. Het is eigenaar van onroerend goed in The Sandbox en heeft onlangs NFT’s gelanceerd in samenwerking met BAYC, gmoney en PUNKS-strips. Deze ruimte evolueert elke dag.
Hoe NFT's de Metaverse mogelijk maken:
NFT’s zijn de ultieme uitwisselingstokens in Metaverse. Wanneer NFT’s van eigenaar wisselen, wordt de waarde betaald in cryptocurrency of in-game Metaverse utility-tokens. De echte waardeopslag in de Metaverse is NFT.
Denk aan een P2E-spel (spelen om geld te verdienen) in een virtuele wereld. De skins, wapens, land en andere activa van spelers zijn allemaal NFT’s. Waarde in NFT’s stapelt zich op naarmate ze meer waard worden door inspanning van de speler of door te gamen. Deze kunnen dan tegen hogere prijzen worden verkocht of zelfs worden verhuurd voor inkomsten.
Landen in de Metaverse worden verhandeld als NFT’s. Mode is een enorme markt in Metaverse.
Omdat we meerdere avatars van onszelf in de metaverse creëren, moeten ze zich kleden en accessoriseren zoals we dat in de echte wereld doen. Digitale wearables vertegenwoordigen een geheel nieuw vakgebied dat openstaat voor veeleisende merken. In de echte wereld van wearables zal een aanzienlijk deel van de merkinkomsten afkomstig zijn van toekomstige digitale wearables.
Een groot aantal luxe- en sportmerken zijn de eersten die NFT’s lanceren.
Deze omvatten Louis Vitton, Gucci, Tommy Hilfiger, Nike, Adidas, Diesel en meer. Hun overgang van web2 naar web3 is niets meer dan een enorme bevestiging van de waarde en het belang van Metaverse in haar klantacquisitie- en engagementstrategie.
Succesvolle NFT-projecten hebben samengewerkt met andere NFT-projecten en merken en hebben wearables gelanceerd voor hun gemeenschappen. DeadFellas (PFP NFT-project), Diesel en Giuseppe Zanotti (Italiaanse schoenen- en luxeontwerper) werken samen met digitale wearables-marktplaats “Neuno” om draagbare NFT’s te lanceren.
Er zijn nu ook web3-bedrijfsoplossingen voor gedecentraliseerde e-commerce beschikbaar. Momenteel wordt $ 2,5 miljard verhandeld via centrale platforms zoals Amazon. Deze platforms spelen een belangrijke rol als validators en uitvoerders. In de meeste gevallen kan deze rol gemakkelijk worden vervangen door op blockchain gebaseerde oplossingen en blijft de technologie evolueren. Tijdens Fashion Week in de Decentraland Metaverse werd een Phygital-ervaring gecreëerd waar bezoekers Tommy Hilfiger of andere draagbare merken in de Metaverse kunnen bestellen, collectible of digitale draagbare NFT’s kunnen krijgen, evenals fysieke versies in het echte leven.
Kortom, NFT’s zijn transactie-ondersteunende eenheden en waardeopslag in Metaverse. Zonder NFT’s zou Metaverse een virtuele wereld zijn met een zeer beperkt nut.