Skip to content Skip to footer

Een metaverse fan is klaar om zijn slag te slaan na het kopen van 2 miljoen dollar in virtuele grond

An avatar making his way through the metaverse platform Decentraland
Een avatar die zich een weg baant door het metaverse platform Decentraland

De Metaverse-magnaat achter recordinvesteringen in virtuele grond staat op het punt te beginnen met ontwikkelen. Tokens.com betaalde afgelopen november meer dan $ 2 miljoen voor ruimte in Decentraland, een van de opkomende platforms in de Metaverse. In een interview zei Tokens.com mede-oprichter en CEO Andrew Kiguel dat “verschillende grote namen zullen deelnemen aan online modeshows op virtuele locaties.”

Modemerken Tommy Hilfiger, Cavalli, Elie Saab, Dolce & Gabbana, Etro en geurhuis Paco Rabanne hebben zich allemaal aangemeld vanaf 24 maart, zei Kiguel. De show zal drie dagen duren. Er zal ook een afterparty zijn, gesponsord door verschillende grote DJ’s en Mercedes-Benz. 

Kiguel beschrijft Decentraland, een van de platforms waarop zijn bedrijf zich richt, als een ander type NFT of niet-fungible token. Iedereen kan virtueel land kopen op het platform. In het geval van Decentraland moet je een digitale valuta gebruiken, MANA genaamd, die alleen kan worden gekocht met Bitcoin of Ethereum. Gebruikers kunnen dan naar de site gaan om artikelen te koop te bekijken. De kavels zijn gekocht, maar veel zijn ook tweedehands.

Prijzen fluctueren net als onroerend goed in de fysieke wereld. Wat betreft Kiguel’s aankoop van grond in Decentraland in november, zijn team houdt de deals daar nauwlettend in de gaten. Ze weten wie wat bezit en ze weten waar ze het kunnen kopen. Transacties worden op de blockchain vastgelegd als digitale contracten in de virtuele wereld. Er is geen oneindige ruimte op het Metaverse-platform. De wereld heeft een begin en een einde. Kiguel vergelijkt het met een monopoliebord.

Decentraland heeft 45.000 eigendommen

“Decentraland heeft 45.000 eigendommen die je kunt kopen, 45.000 kleine pixels,” zei hij. “Er zijn eigenlijk 90.000 pixels op het bord, maar sommige zijn niet te koop zoals meren, rivieren, bomen, de fonteinen in de binnenstad, dit zijn de gebieden die door de stichting worden onderhouden voor verfraaiingsdoeleinden.”

An image inside Decentraland, a metaverse platform
Een beeld binnen Decentraland, een metaverse platform – Tokens.com

De makers van Decentraland hebben code geschreven die geen uitbreiding toestaat in hun metaverse, dus land is beperkt voorradig, net als in de echte wereld.

Wat maakt land meer waard? In de meeste gevallen de nabijheid van iets anders met veel verkeer. In de metaverse, klik je om ergens te komen. Je hoeft niet te lopen, rijden, vliegen of de metro te nemen. Kiguel legt het zo uit: “Het museumdistrict heeft een heleboel NFT’s en dingen tentoongesteld, dus als je er doorheen loopt, is het een beetje alsof je in een stad bent, je ziet een gebouw hier en ziet iets anders daar.”

Er bestaan ook pretparken en andere attracties die ontworpen zijn om mensen en hun digitale vertegenwoordigers, avatars genaamd, bij de actie te betrekken. Men gelooft dat die avatars geld of cryptocurrencies zullen gebruiken om online te winkelen voor goederen. Sommige van die goederen kunnen waarde hebben in de echte, fysieke wereld. Andere kunnen gewoon voor avatars zijn die de laatste metaverse mode willen hebben, zoals virtuele hoeden, schoenen en shirts.

Terwijl het platform van Decentraland louter fictief is, combineert een ander toonaangevend idee in de metaverse de echte wereld met de virtuele. Hrish Lotlikar, medeoprichter en CEO van SuperWorld, ontwierp een systeem dat ruimte in de fysieke wereld inneemt en gebruikers in staat stelt het virtuele equivalent op stadsblokken te kopen.

Lotlikar beschrijft zijn metaverse als “gebouwd bovenop de echte wereld.” Blokken worden verkocht tegen een oorspronkelijke prijs van 390 dollar, maar de waarde stijgt of daalt in de tweede markt. SuperWorld streeft naar real-world nut, zodat gebruikers NFT’s, hologrammen of berichten op het platform kunnen achterlaten die mensen kunnen vinden als ze het real-world equivalent in die stadsblokken bezoeken. Die berichten verschijnen dan onder meer op de telefoon van een gebruiker wanneer die een plaats, zoals een restaurant, binnengaat die is ontworpen om het bericht te huisvesten.

“Wanneer je land koopt, koop je een niet-fungibele token,” zei Lotlikar eerder deze maand in een interview. “Je koopt een digitaal activum waarmee je een deel kunt verdienen van alle economie die op dat stuk land is gebeurd.”

SuperWorld verdient geld door een 10% deel te nemen van alle zaken die gedaan worden op iemands eigendom en door nog eens 10% te nemen wanneer grond van eigenaar verandert bij een verkoop.

An image of what metaverse platform SuperWorld looks like for users
Een beeld van hoe metaverse platform SuperWorld eruit ziet voor gebruikers – SuperWorld

Ondanks veel hype en plotselinge groei de laatste tijd, is het metaverse concept niet nieuw. Zo zorgt de Second Life-website al bijna 20 jaar voor entertainment en online handel. “De metaverse is geen spel, je speelt Second Life niet, je leeft erin”, vertelde Brad Oberwager, uitvoerend voorzitter van Linden Labs, eigenaar van Second Life, aan CNBC in een recent interview.

Oberwager bekritiseerde de prijsvolatiliteit op de Metaverse-website en zei: “Ik kan zo niet leven als het huis dat ik huur in één dag met 50% stijgt of daalt.” In Second Life huren klanten grond en bouwen ze erop. Second Life is nu een reële economie van $ 650 miljoen, zei Oberwager. Het bedrijf wil ook een betalingssysteem lanceren dat zal fungeren als een bank voor de virtuele wereld, waardoor klanten op een meer gestroomlijnde manier geld naar de virtuele economie kunnen schuiven

Leave a comment

Sign Up to Our Newsletter

Ritatis et quasi architecto beat

This Pop-up Is Included in the Theme
Best Choice for Creatives
Purchase Now